|
De Eerder EX30 sportfiets De No.30 is later omgedoopt tot kortweg: EX30 , wat staat voor: Eerder Kruisframe No. 30 |
Na de eerste verkennende schets volgde nog een tweede met een volledig gewijzigde maatvoering. Ik besloot namelijk om als basis een Gazelle Sport M uit '60 te nemen. Uiteindelijk bleef daarvan alleen de bracket met daaraan vast de liggende achtervork over. |
De onderbuis en de zitbuis verving ik door een Reynolds buis uit een Gazelle Super Licht uit '65. Het 28 inch (71 cm) hoge frame bereikte ik door de zitbuis te verlengen met een stukje Reynolds onderbuis dmv een inwendige lug. De 12 mm buizen zijn van de plaatselijke ijzerwarenhandel, de balhoofdbuis is de onderbuis van een Giant mtb, de lugs daaromheen zijn weer van de Gazelle Sport M en de Super Licht. Uitgedraaid in de draaibank en om de Giant onderbuis gesoldeerd. |
De bagagedrager is nauwelijks nog origineel te noemen, zoveel verstelwerk als daar aan te pas is gekomen, maar ooit waren de stukjes van een Raleigh en een PFG Fongers, beide eind '60. De voorvork die geen vork mag heten is gemaakt van de zitbuis van een Gazelle Sport Ideaal uit '57, binnenbalhoofdbuis van wederom de Sport M en verlengd met de bovenbuis van de Sport Ideaal. De spatborden zijn van een Gazelle Kwikstep uit '64. De stuurbocht is van een jaren '70 Batavus sport model. |
Wielen van Mavic met Chris King (tru-axle en single speed), bij elkaar gehouden door een bosje Dt's. Rem (eentje voorlopig) Magura HS11 met een HS33 greep. Zadel van Brooks, type: Proffessional. Verlichting is in de maak, de behuizing is van Gazelle en Lucifer. |
Nauwelijks zichtbaar, maar wel veel aandacht aan besteed; een custom made trapas bestaande uit: aangepaste cups van Gazelle en Edco, een uitgeboorde Kinex as en de grootste SKF groefkogellagers die in een standaard BSA bracketpot passen, nl. 32 mm, met een tot 17 mm uitgeslepen boring. Als laatste maar niet de minste, het crankstel is made in China en 100 % reshaped in Amersfoort. Duizelt het je ? Dan bespaar ik je de technische details van de framebouw zelf, althans voor even, want het gaat wel komen. Zonde van al die klassiekers uit de sixties? Nee hoor, het waren stuk voor stuk al lang geen schoonheden meer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright by
Vincent van Eerd, © 2004 ... |