Zelfcentrerende scharnierklemstukken

 
Ivm. de drukte tijdelijk uit productie.

De kracht van de Brompton scharniersluitingen is hun eenvoud. Altijd de juiste klemkracht en geen onderhoud, hooguit wat vet op bepaalde plaatsen. Weinig onderdelen en weinig wat kapot kan. Wat minder is aan de sluitingen is het feit dat na het losdraaien van de vleugelmoer het aluminium klemstuk verdraaid tov. de klemvlakken. Dat betekent dat bij het aandraaien van de vleugelmoer het klemstuk weer goed gedraaid moet worden. Verder kan het klemstuk in de loop van de tijd gaan 'plakken' aan de klemvlakken van het scharnier. Je moet dan gaan wrikken en duwen om hem nog los te krijgen.

Deze problemen zijn opgelost met het ontwerp wat ik in december 2005 en januari 2006 maakte..........
Een kant van het klemstuk wordt verlengd zodat het gecentreerd blijft. Een eindaanslag voorkomt dat het klemstuk te ver wordt losgedraaid en een borgringetje op de bout zorgt ervoor dat het klemstuk vanzelf naar buiten komt tijdens het losdraaien van de vleugelmoer. Kleine aanpassingen die de eenvoud weinig geweld aandoen en tegelijkertijd wel een groot verschil uitmaken.

In januari zijn een aantal veranderingen aangebracht aan het ontwerp van de zelfcentrerende klemstukken. De eerste versie bleek in de praktijk niet helemaal te voldoen (*). In combinatie met het vernieuwde Brompton scharnier (zit al wat langer in de stuurkolom, maar inmiddels ook in alle frames) is er niet voldoende ruimte voor de M3 stelschroefjes die in het klemstuk aangebracht waren. Vandaar dat de schroefjes zijn vervangen door een stripje aluminium die in het klemstuk is ingelaten en verlijmd.
Verder is het M4 schroefje in het uiteinde van de M8 bout, wat dient als eindaanslag (en uit-trilbeveiliging) vervangen door een afgedraaide M8 Nylock moer. Dit scheelt een lastige tapbewerking, waarbij makkelijk een machinetap kan breken. De moer is smaller gedraaid, omdat in het stuurkolom-scharnier niet voldoende ruimte is voor een standaard moer. Ook de asborgring is vervangen door een eigen-maak-ring. Het oude model asborgring is net iets te groot van buitendiameter waardoor hij los kan komen.

*) alle tot dan toe gemodificeerde klemstukken zijn veranderd naar het nieuwe ontwerp


p







          

Copyright by Vincent van Eerd, 2004 ...
All rights reserved.