Origineel was dit een T3 uit 2001
Brompton met 9 speed derailleur-versnelling
 
Aan deze pagina wordt nog gewerkt, binnenkort meer uitleg, maar nu alvast de foto's.

Wat specificaties: er is een Shimano 105 crankstel gemonteerd met een 61 tands! TA Specialité blad en een XT 9 speed cassette met afgedraaide spider op een naar Shimano cassette passing aangepaste Sachs 6 speed body van een deelbare Sachs Galaxie naaf met een opsluitbreedte van 130 mm. Deelbaar, wil zeggen dat bij het demonteren van het achterwiel de cassette met ketting op zijn plaats blijft. Je kan zelfst het derailleur afstellen zonder dat het achterwiel gemonteerd is. De inbouwbreedte van de achterbrug is vergroot van origineel 110 mm naar 135mm door het uitbuigen van de achtervorkscheden en het aansolderen van nieuwe patten. Voor dit project is een achterbrug gebruikt die overgehouden was na vervanging ivm doorgerot mannetje en afgebroken transportwielsteunen.

Heb je vragen over bijzondere aanpassingen aan een Brompton mail dan naar: Vincent van Eerd


Shimano 105 crankstel met 61 tands kettinblad van TA Specialité. Het originele crankstel heeft een vast kettingblad, wat niet vervangen kan worden.
Een niet alledaagse Brompton


Derailleur met kettingvanger vastgeschroefd op het boutje van het onderste derailleurwieltje. Afgekeken van de R&M Birdy, dient om de klettinglengte op te vangen in omgeklapte stand van het achterframe
Shimano Deore trigger shifter op de kop gemonteerd, omdat het rare Brompton stuurtje geen normale montage toelaat.


Deelbare Sachs Galaxie achternaaf. Snelspanner lossen, steekas losdraaien en uittrekken, wiel uitnemen, cassette blijft vast aan de achterpat.
De inbouwbreedte van 110 mm standaard vergroot naar 135mm (de MTB standaard voor cassettenaven).


Nieuwe patten aangesoldeerd, rechts met derailleurhaak en zowel links als rechts ipv een gleuf alleen een gat, waardoor het wiel altijd direkt de juiste positie heeft bij montage.
Nieuwe aangelaste bagedrager met een horizontaal middengedeelte ipv. het afhellende (afgezakte) standaard spuitgietdragertje.


Transportwielensteun op de achterbrug uit één stuk, de originele omgebogen buisjes waren verbogen en doorgescheurd. Zie ook: reparatie transportwielensteun
Aangelaste dynamosteun voor linkse 'Nordlicht' dynamo's. Origineel is een rechtse dynamo gemonteerd op een van de 4 dragerstangen. Door deze wat lagere positie wordt niet langer de achterrem volgegooid met zand en water wat van het dynamowieltje afgeslingerd wordt.


De originele body van de Sach Galaxie naaf. De splines zijn al weggeslepen.
Om de oude Sachs body een uitgedraaide en ingekorte Shimano compatibel bodyhuls. De uitsparingen op de deling zijn volgelast.
De Shimano Deore XT spider is 8mm smaller gedraaid. Hierdoor kan een 9 speed cassette gemonteerd worden op de 6 speed Sachs body.



          

Copyright by Vincent van Eerd, © 2004 ...
All rights reserved.