Informatie en prijzen

Handgebouwde zijwielsteunen met kogelgelagerde wielen op maat vervaardigd bij een fiets naar keuze. Deze manier van werken levert de meest veilige, eenvoudige en strakke constructie op, zonder allerlei ongebruikte gaten en verstelbare delen die benodigd zijn om het een universeel product te maken. Zo onstaat een elegant en licht alternatief voor een driewieler met het voordeel eenvoudig demontabel te zijn.

Zijwielen op een electrisch ondersteunde fiets is zelden een probleem. Minstens negen van de tien fietsen die worden 'omgebouwd' zijn fietsen met trapondersteuning.

De kosten voor een basisset zijwielen aan een volwassen fiets (met of zonder ondersteuning) zijn 1190 euro (incl. 6% BTW) inclusief 45 minuten fietsles vooraf en nog eens bij aflevering een halve les, inclusief geschikte fietspomp met drukmeter, inbussleutel(s) en keus uit drie standaardkleuren.
> Meerprijs voor fietsen met een kettingkast is 60 euro (incl 6% BTW).
> Een meerprijs fietsafhankelijk werk geldt voor fietsen waarbij de aanpassing meer werk is dan de Sparta Ion waar de prijs van een basisset op gebaseerd is. Fietsafhankelijk meerwerk variŽert van 30 euro tot maximaal 120 euro.


Zijwielen aan een kinderfiets is mogelijk bij vrijwel iedere fiets. Zijwielen kunnen op maat gemaakt worden voor fietsen met de wielmaat 16, 20, 22, 24 en 26 inch . De kosten hiervoor zijn 795 euro (incl 6% BTW) en voor fietsen met bv een gesloten kettingkast geldt een meerprijs van 60 euro extra werk. Tot en met wielmaat 26 inch wordt bij kinderfietsen het model van de kinderzijwielen toegepast. Dat zijn ongeveerde steunen met 8 inch luchtbandwielen en gesloten kogellagers. Omdat het maatwerk is zijn de steunen niet overzetbaar op een grotere of ander model fiets. Het is dus belangrijk dat de fiets een jaar of drie meekan ivm de groei.

Een vergoeding van de kosten kan aangevraagd worden bij de gemeente en komt uit de pot van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) Hiervoor kan een offerte toegestuurd worden. Voor deze offerte heb ik dan uw adresgegevens nodig en moet ik weten om wat voor een fiets het gaat en of er eventuele bijzonderheden cq extra wensen zijn. De organisatie 'MEE' kan eventueel behulpzaam zijn bij de WMO aanvraag. De meeste gemeenten vergoeden de fiets zelf niet, wel de zijwielen. Heeft u via de gemeente al een vervoermiddel vergoed gekregen, anders dan een rollator, dan zal de gemeente waarschijnlijk de zijwielen niet vergoeden.

De steunen zijn eenvoudig en snel te demonteren, wat handig is bij transport op een fietsenrek of in de kofferbak. De bevestigingspunten benodigd voor de montage van de steunen worden aangebracht op de fiets. De steunen worden op maat gemaakt bij de fiets, hiervoor wordt uw fiets in een lasmal geplaatst. Het is dus geen massa product, maar een vast concept volgens een standaard manier van werken met de hand gemaakt.

De wielen staan 78,5 cm uit elkaar, gemeten aan de buitenzijde van de banden. De doorgang / deuropening van de berging moet dus minimaal 80 cm breed zijn. De bevestiging aan de fiets en de afstelling van de wielhoogte zijn onafhankelijk van elkaar, dus demontage van een steun heeft geen invloed op de instelling. De wielen zijn 16 inch spaakwielen met aluminium velgen en naven met gesloten kogellagers.

Voor kinderen die het fietsen misschien nog gaan leren, kunnen de wielen geleidelijk aan iets hoger gezet worden en is het stelbereik voldoende groot. De bevestiging aan de fiets en de afstelling van de wielhoogte zijn onafhankelijk van elkaar, dus demontage van een steun heeft geen invloed op de instelling. De wielen zijn in de maat: 8 inch, zijn van vezelversterkt kunststof met holle spaken, gesloten kogellagers en luchtbanden.

Zijwielen proberen kan door telefonisch een fietsles af te spreken. U oefent dan ca 45 minuten onder begeleiding op een van de testfietsen. Zo weet u voordat u besluit of een fiets met zijwielen een adequate oplossing voor u is. De testfietsen zijn een Gazelle Balance met 16 inch zijwielen en 46 cm framehoogte (kleine maat, geschikt voor iedere volwassene) en een damesfiets met lage ruime instap, met electrische ondersteuning en zijwielen. Het tarief voor een fietsles is 60 euro per uur, maar is gratis wanneer u na afloop besluit zijwielen te bestellen. Kinderen hebben doorgaans geen fietsles nodig, maar zijn wel uitgenodigd om de zijwielen uit te proberen. De testfiets is een kinderfiets met 24 inch wielen en een 36 cm framehoogte.

Het fietsen met zijwielen is met name voor volwassenen geen vanzelfsprekendheid. Het is een heel andere manier van fietsen, oa. omdat je op een fiets met zijwielen niet schuin kan rijden. Dat speelt een rol bij het nemen van bochten, maar ook bij het rechtdoor fietsen op een weg die iets afloopt in dwarsrichting (afwatering). Tijdens het proefrijden op de testfiets wordt vaak in een half uur tot een uur duidelijk of het gaat wennen. Verder is een fiets met zijwielen geen mountainbike en kan op slechte en smalle (bos)paden problemen geven, doortrappen of extreem hellen ivm schuin lopend pad. Een fiets met zijwielen is op een redelijk wegdek behoorlijk stabiel, maar zoek je de grenzen op van zijn kunnen dan is omgaan met de fiets niet uitgesloten. Bij verstandig gebruik zal dit echter niet makkelijk gebeuren. De mogelijkheden zijn natuurlijk afhankelijk van de vaardigheid van de bereider. Veel oefenen en rustig opbouwen is daarom het advies.

Spatborden om te voorkomen dat de zijwielen regenwater naar uw rug en fietstassen slingeren kunnen als extra bij de zijwielen geleverd worden. De spatborden zijn voorzien van rode reflectoren geintegreerd in de spatlap. Verlichting is optioneel mogelijk. Meerprijs voor spatborden is 95 euro.

Kruk(ken) of een stok meenemen op de fiets kan veilig en gemakkelijk met de op maat gemaakte kruk-stokhouder. Prijs is 90 euro voor een enkele kruk/stokhouder en 160 euro voor een dubbele houder. Meer informatie op de kruk/stokhouder pagina.

0Prijzen zijn inclusief 6% BTW , gelden vanaf 1 januari 2015 en onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Stuur voor een offerte op maat tbv een WMO aanvraag een mail naar: info@eerdermetaal.nl, maar maak bij voorkeur eerst een afspraak voor een fietsles. Niet alleen u en ik willen weten of het wel een geschikte oplossing is, maar ook de gemeente.

De werkplaats is in Amersfoort op industrieterrein De Isselt (zie contact gegevens). De tijd die ik voor de ombouw van de fiets nodig heb is gemiddeld twee weken. Houdt u wel rekening met een levertijd van gemiddeld 3 maanden. Voor een fietsles of proefrit kunt u doorgaans wel op korte termijn terecht.

Nog vragen? Mocht u meer vragen hebben, ga dan naar de Contact pagina.

Voorbeelden van omgebouwde fietsen ziet u behalve op deze website ook op de Pinterest pagina's: Volwassen fietsen met zijwielen en: Kinderfietsen met stevige zijwielen


Vincent van Eerd, bijgewerkt in augustus 2013




Copyright by Vincent van Eerd, © 2004 ...
All rights reserved.