'Eerder' in de pers


Het idee achter de 'Eerder' vouwfiets was dat het toch mogelijk moest zijn om met relatief grote wielen, namelijk 24 inch, een compacte vouwfiets te bouwen door economisch gebruik te maken van de ruimte. Het viel mij op dat de poplaire vouwfietsen, de Brompton uitgezonderd, vrij luchtig waren in opgevouwen toestand. Waar lucht zit, zouden ook grotere wielen kunnen zitten, was mijn redenatie. Zo ontstond het zogenaamde 'Eerder concept', het vouwprincipe waardoor een vouwfiets met grote wielen toch compact kan worden.
eerste schetsen op transparant papier om het vouwen te kunnen controleren
De eerste schetsen van de Eerder, gemaakt op doorschijnend papier om het vouwen van het frame te kunnen controleren


De Eerder in zijn eerste gedaante met 24x1" rolstoelbanden (540 mm) en spatborden gebogen van tapijtovergangsprofiel
De Eerder opgevouwen

Wanneer we de Eerder vergelijken met de Vice Versa van Batavus (had ook een andere vouwfiets met kleine wielen kunnen zijn die vouwt om een verticale as in het midden van de wielbasis) dan vallen een paar dingen op. Namelijk dat de bagagedrager is komen te vervallen bij de Eerder ten gunste van fors grotere wielen en dat de ruimte tussen achterband en zadelpen bij de Vice Versa behoorliijk groot is, dit is bij de Eerder volledig benut. Het gemis van een bagegedrager is bij de Eerder opgelost door een 'Klick Fix' adapter te monteren aan het balhoofd (geschroefd aan aangesoldeerde nokken zoals ook bij Brompton). Aan deze adapter kan een tas geklikt worden. Het voordeel hiervan is dat de fietser altijd een oogje op de bagage kan houden, een plattegrond bij de hand kan hebben, etc.


De Eerder (links) inmiddels met 26x1" (559) banden, Batavus Vice Versa (rechts), 26 inch versus 16 inch, de Eerder is 8 cm langer, de hoogte is gelijk
Het 'Eerder concept' zorgt voor een afwijkende positie van het framescharnier en het zadel




          

Copyright by Vincent van Eerd, 2004 ...
All rights reserved.