De Eerder EX30 sportfiets
 
Rechts een afbeelding van de eerste schets van de Eerder No.30. Deze klassieke fiets met eigenwijze trekjes heeft een kruisframe en is gemaakt tussen december 2004 en april 2005. De typenaam: 'No.30' is een historische verwijzing naar een overzicht van zgn. cross frames in het tijdschrift: ' de Kampioen' uit 1901. Zie voor meer info over kruisframes de website van Herbert Kuner.

De No.30 is later omgedoopt tot kortweg: EX30 , wat staat voor: Eerder Kruisframe No. 30


Na de eerste verkennende schets volgde nog een tweede met een volledig gewijzigde maatvoering. Ik besloot namelijk om als basis een Gazelle Sport M uit '60 te nemen. Uiteindelijk bleef daarvan alleen de bracket met daaraan vast de liggende achtervork over.

    Het 'Eerder' logo
      links, nog maar deels leesbaar, het Reynolds       transfer van de Gazelle Super Licht

De onderbuis en de zitbuis verving ik door een Reynolds buis uit een Gazelle Super Licht uit '65. Het 28 inch (71 cm) hoge frame bereikte ik door de zitbuis te verlengen met een stukje Reynolds onderbuis dmv een inwendige lug. De 12 mm buizen zijn van de plaatselijke ijzerwarenhandel, de balhoofdbuis is de onderbuis van een Giant mtb, de lugs daaromheen zijn weer van de Gazelle Sport M en de Super Licht. Uitgedraaid in de draaibank en om de Giant onderbuis gesoldeerd.


De bagagedrager is nauwelijks nog origineel te noemen, zoveel verstelwerk als daar aan te pas is gekomen, maar ooit waren de stukjes van een Raleigh en een PFG Fongers, beide eind '60. De voorvork die geen vork mag heten is gemaakt van de zitbuis van een Gazelle Sport Ideaal uit '57, binnenbalhoofdbuis van wederom de Sport M en verlengd met de bovenbuis van de Sport Ideaal. De spatborden zijn van een Gazelle Kwikstep uit '64. De stuurbocht is van een jaren '70 Batavus sport model.


    Chris King Single Speed naaf met inbusbouten ipv steekas
    Eerder design     crankarm

Wielen van Mavic met Chris King (tru-axle en single speed), bij elkaar gehouden door een bosje Dt's. Rem (eentje voorlopig) Magura HS11 met een HS33 greep. Zadel van Brooks, type: Proffessional. Verlichting is in de maak, de behuizing is van Gazelle en Lucifer.


Nauwelijks zichtbaar, maar wel veel aandacht aan besteed; een custom made trapas bestaande uit: aangepaste cups van Gazelle en Edco, een uitgeboorde Kinex as en de grootste SKF groefkogellagers die in een standaard BSA bracketpot passen, nl. 32 mm, met een tot 17 mm uitgeslepen boring. Als laatste maar niet de minste, het crankstel is made in China en 100 % reshaped in Amersfoort.

Duizelt het je ? Dan bespaar ik je de technische details van de framebouw zelf, althans voor even, want het gaat wel komen. Zonde van al die klassiekers uit de sixties? Nee hoor, het waren stuk voor stuk al lang geen schoonheden meer.



De tweede tekening met bovenaanzicht om de loop van de kruisende 12 mm buizen te bepalen.
De EX30 deels nog in de kleuren van de 8 donorfietsen




Een dubbel kruis met 'mannetje' in het hoofdframe
Een Chris King tru-axle voornaaf enkelzijdig opgehangen en vastgezet met een siermoer


Een Chris King Single Speed naaf en zogenaamde Funbolts
De linker crank na de meta-morfose waarbij het spier-ballendesign is veranderd in een ranke vormgeving


De rechter crank met aangepast blad van TA Spécialités
Compacte achterpat met 'Funbolt'
kruisverbinding rondom zitbuis



          

Copyright by Vincent van Eerd, © 2004 ...
All rights reserved.