Lassen van Batavus Cambridge
 
Een klant benaderd mij, omdat zijn verder nog perfecte Batavus Cambridge compleet is doorgescheurd op de balhoofdbuis. Dit soort breuken zijn op zich prima te repareren, enige moeilijkheid is dat lassen op of in de buurt van een soldeerverbinding, in dit geval de onderste balhoofdlug, niet mogelijk is. Maar we zijn niet voor een gat te vangen.



Door een plaatje op maat te slijpen kan de plaats waar de las moet komen verlegd worden. Een dergelijk plaatje (gusset) wordt in fietsenland ook wel gebruikt ter versterking van zwaar belaste plekken. Onder andere in de zwaar belaste overgang van balhoofdbuis naar onderzijde onderbuis.
    Gusset vast gezet met proplassen
    Gusset en balhoofdbuis afgelast

We hebben hier te maken met een gelugd frame en dan is deze overgang al dikwandiger door de lug. Dat de balhoofdbuis is doorgescheurd net boven de lug is op zich niet zo vreemd. Het is in een hoger belaste zone de plek met de minste wanddikte en wellicht is de buis tijdens het solderen te heet geworden en heeft deze zijn sterkte verloren. Dat maakt ook dat je op een dergelijke reparatie eigenlijk geen garantie kan geven. De kans is echter groot dat het lang of zelfst voor de levensduur van de fiets goed gaat.


    De lasplek behandeld met zink     primer
    In overleg met de klant een     bijpassend kleurtje uit de voorraad

De Cambridge is een vrij luxe fiets met mooie onderdelen, veel roestvaststaal (oa de bagaedrager) en een frame van Columbus buizen. Dan is een reparatie als deze een voor de hand liggende keuze, met als enige 'maar' dat je voor dit soort werk bij weinig fietsenzaken terecht kan. De vakhandel verkoopt liever een nieuwe fiets en in het algemeen is het een vervangingsmarkt geworden.


Repareren betekent meestal vervangen van onderdelen. Dat is waarschijnlijk sinds jaar en dag zo als het gaat om lagers, spatbordstangen ed, maar feit is dat er steeds grotere units worden vervangen. Reden hiervoor is het hoge uurloon wat de grote fietsenzaken moeten rekenen, de complexer wordende techniek en de probleem 'overal' verstand van te moeten hebben. Laat staan dat de monteurs ook nog handige metaalbewerkers zouden moeten zijn. Complexere reparaties, evt met las en soldeerwerkzaamheden, restauratiewerk van historische fietsen, dat zijn de klussen waar Eerder Metaal & Rijwieltechniek sterk in is. Als een ouderwetse fietsenmaker met moderne gereedschappen en kennis.




          

Copyright by Vincent van Eerd, 2004 ...
All rights reserved.