De Reparatiebrug voor Brompton

Voor al die Bromptons waarbij de transportwielsteuntjes aan het achterframe zijn verbogen en gescheurd of zelfst helemaal zijn afgebroken is er de 'Reparatiebrug'. Wanneer de steuntjes weinig verbogen zijn dan kunnen ze meestal nog met beleid terug gebogen worden, bv met een grote ringsleutel. Om de verzwakte constructie te verstevigen en herhaling of nog erger afbreken te voorkomen is er de Stabilisatiebrug. Beide probleemoplossers zijn in eigen huis ontwikkeld en worden ook door ons geproduceerd.

Voor montage-instructies een stukje naar beneden scrollen.

    slangenklemmen, stukje buis, stukje hout en veel     lijm helpt ook........ een poosje.


Helaas komt het nog wel eens voor dat een of zelfs beide steuntjes aan het achterframe verbuigen doordat een opgevouwen Brompton als krukje gebruikt wordt of door hem inderhaast iets te wild neer te zetten. De steuntjes aan het achterframe zijn vrij slank en kunnen niet heel veel meer hebben dan waar ze voor bedoeld zijn, nl het dragen van de opgevouwen fiets. Stil staand of rollend, maar in beide gevallen slechts de fiets met eventuele bagage. Gaat het dan toch mis dan kan erger worden voorkomen door het terugbuigen van de steuntjes en het monteren van een Brompton Stabillisatiebrug. Ziet u het te laat of rijdt u er te lang mee door dan kan het gebeuren dat de steuntjes niet meer te redden zijn. Dan zijn er een paar opties......


    

De eerste optie is een nieuwe achterbrug laten monteren van op het moment van schrijven 190 euro ex montage. De montagetijd is inclusief het vervangen van de oude lagers van het scharnierpunt ca. 90 minuten. Totale kosten 280 euro excl. eventueel overig opknapwerk.


    

Een andere optie is een 'Reparatiebrug' monteren. De Reparatiebrug vervangt de originele steuntjes en biedt twee nieuwe bevestigingspunten (M6 schroefdraad) voor de transportwielen. De kleine kunststof wieltjes zoals die af fabriek op de oudere Bromptons zaten kunnen alleen gemonteerd worden wanneer ze uitgevuld worden met passende ringen, maar vanwege het toenemen van de breedte niet aan te raden. De huidige transportwieltjes die sinds 2016 af fabriek gemonteerd worden en de Eazy Wheels passen prima en moeten standaard uitgevuld worden met een 1 tot 3 ringen.


    

De montage gaat als volgt: Stap 1 de demper kan losgeschroefd worden dmv de moer (of bout bij oudere Bromptons) aan de achterzijde (sleutelwijdte 10) en moeten de beide wieltjes losgeschroefd worden van de steuntjes. Is er al een deel volledig losgebroken dan demonteren met tang op het afgebroken framedeel of maak gebruik van een bankschroef. Kun je geen houvast vinden op het afgebroken deel en zit de bout van het wieltje erg vast, dan hop (weer) naar de dealer om het uit te besteden of om een set Easy Wheels te kopen.

Stap 2 is het wegslijpen of zagen van de breukvlakken zodat de juiste breedte onstaat om de brug te monteren. Slijp of zaag daarvoor strak langs de demperplaat. Met name voor zagen geldt dat het veel tijd scheelt als je direct op de juiste breedte zaagt ipv iets te breedt, dus uitmeten en aftekenen is wel slim.

Stap 3 is passen van de Reparatiebrug, past het direct netjes met de ringen over de staande achtervork buiseinden en is het 9,5 mm gat gelijk met het gat in de demperplaat, dan kan de brug vast gezet worden met de holle messing 10mm bout met de kop aan de kant van de demper (sleutel 12 voor de bout en dop 13 voor de moer. Is het gat nog netjes 9,5 mm dan even uitboren tot 10mm. Let op: Laat de witte nylon ring en de zwarte ring weg en gebruik wel een transparante dunne plastic schijf achter de demper en zet hem vast met de meegeleverde (lage) M6 moer. Draai deze aan tot de de demperbout er net doorheen komt.



    
    

Stap 4 als het niet past, ja helaas zijn niet alle Brompton achterframes 100% gelijk. Waarschijnlijk heeft de brug eerst nog een 'zetje' nodig, met een kunststof hamer hier en daar een paar voorzichtige tikken geven. De ringen schuiven dan wat verder over de buiseinden, zodat de brug beter aansluit op de demperplaat. Daarnaast moet je mogelijk in de ringgedeeltes van de brug wat materiaal verwijderen met een vijl (de brug is grotendeels van RVS). Is het niet de passing van de ringen, maar de brug die niet ver genoeg kan zakken om de beide 10 mm gaten gelijk te krijgen, dan moet de demperplaat iets afgevijld worden aan de achterzijde. Zie de foto rechts.


    
    

De Reparatiebrug is te koop bij de Brompton dealer of rechtstreeks bij Eerder metaal voor 53 euro incl BTW. Laat u het door de dealer monteren dan is het waarschijnlijk dat deze nog arbeidsloon in rekening brengt. Houd rekening met een half uur.

Vincent van Eerd, bijgewerkt in mei 2018



          ;                              

Copyright by Vincent van Eerd, 2004 ...
All rights reserved.