Blog april 2008 tot februari 2011

Ruim twee jaar lang heb ik een soort blog bijgehouden. In 2008 nog in de eerste eigen werkplaats net buiten het oude stadshart, in 2010 komt de verhuizing naar de huidige werkplaats aan de Kryptonweg en dan wordt het al snel te druk om nog verslag te blijven doen. Vervolgens ga ik begin 2015 toch weer nieuws verslaan, maar dan op Facebook en dat gaat toch wel een stukje sneller.






4 februari 2011
Zijwielen voor Geoffrey uit Spijkenisse. Tijdens het proef rijden op school in Rotterdam zag ik dat hij toch wel wat groot was voor de 24 inch testfiets. Vandaar deze volwassen maat Sparta Marathon met grote zijwielen

En de eerste fiets met de nieuwe stickers met nieuw logo. Het zijn nog proefdrukken, binnenkort verwacht ik aan de slag te gaan met grote stickers op het pand en het bakfietsenpark (je weet wel...van wagenpark)


3 februari 2011
De kubistische loopfiets van Loek en Mees is gepoedercoat in RAL 4007 paars violet. Dat was een wens van Mees. Prima dan. Deze fiets is trouwens van voorjaar 2010. In eerste instantie blank gelakt zonder te borstelen, dus nog met blauwverkleuring van het lassen. Ook heel mooi vind ik, lekker puur. Maar Mees is er nooit gek op geweest, de rode Puky Xl loopfiets was altijd favoriet. Kleur is blijkbaar heel belangrijk en wat papa mooi vindt, vinden de kinderen niet automatisch ook mooi. Zondag weer met zijn allen het bos in en de kinderen op de loopfietsen.


31 januari 2011
Zijwielen voor een dame uit Westervoort. Een vroeg model Sparta Entree met ondersteuning, toen nog Souplesse Finesse geheten, mooie naam, min of meer tegelijk met de niet ondersteunde Entree ontworpen door Irron, mijn collega op de tekenkamer destijds. De Entree is in die tijd door mijzelf getekend (onderstaand een eerste schets). Met de komst van de accu in tas kon de Ion technologie toegepast worden en kwam dit model met bracketmotor te vervallen. De afwijkende vorm van het achterframe maakt dat de zijwielsteunen ook een ander model krijgen. Ook vroeg het om een iets andere aanpak met een aangelaste strip net voor de patten om het vaste bevestigingspunt aan te kunnen brengen.


28 januari 2011
Zijwielen voor Daan. Daan heeft door ziekte veel spiermassa verloren, het is tijd om aan herstel te gaan werken. Zelfstandig lopen lukt nog niet, maar fietsen met zijwielen wel. We wensen je het allerbeste toe!




15 januari 2011
Een paar rondjes op het industrieterrein gereden met Mees in de grote Monoporter tas die ik voorop het rek heb bevestigd met de originele snelsluiters. Oorspronkelijk zit deze tas op het platform geklickt van de eenwielige fietskar, de Monoporter. Zo ook heel makkelijk met booschappen, tas kan er snel af om dan in het boodschappenkarretje de winkel in te nemen. Moet je hem nog wel kunnen tillen natuurlijk.


10 januari 2011
Gazelle Transport uit 1959. Gerestaureerd, vooral gereviseerd en nu klaar om lekker mee rond te karren door de stad of naar de stuifduinen op een mooie dag. Schep en lekkers mee. De kwaliteit van deze fiets, lagers en degelijkheid van de oa de zwaar uitgevoerde spatborden, trapas en voornaaf is echt om lyrisch van te worden. En de staat was na 25 jaar in een schuur hangen ook nog heel behoorlijk, er is gewoon niet heel veel mee gefietst. De voordrager, het stuur en onderstel van het prachtige zadel waren alleen nagenoeg kaal en verroest. Dat als enige opnieuw gespoten en daarna een creatieve behandeling om het nieuw eraf te halen. Het is nu een verantwoord geheel.


Brompton bruggen terug van poedercoater, gepast en geprobeerd, klaar voor verzending.


6 januari 2011
Vandaag laatste productiedag van de 3e generatie stabilisatiebrug voor Brompton. Een aantal dagen druk geweest met het bouwen van een persstempel voor dit nieuwe ontwerp. Het vorige model bestond uit nogal wat bewerkingen en dat stond me tegen, dit model valt mooi over de originele steuntjes en verhoogd daardoor de pakmaat niet meer. Verder is hij lekker rond ipv hoekig.


30 december
Met twee kinderen van 7 en bijna 5, beide 1,15 meter wordt het wel wat krap in de bakfiets. De huif is te spits en te laag. Met je wang tegen de plastic ruit, je muts tegen de bovenkant en de schouders strak tegen elkaar wordt het toch wel minder leuk in de Bakfiets.nl . Mees kan best zelf de 4 km naar school fietsen, maar niet in de sneeuw en met de gordels uit het midden zit je ook in je eentje met je wang tegen de ruit. Ze zijn er in gegroeid (en er uit gegroeid) maar je zou er claustrofobisch van worden. Vandaar dat ik nu eindelijk de tijd heb genomen om de huif aan te passen. En het werkt goed! Meer breedte omdat de huif achterin ronder is en meer hoogte, ongeveer 10 cm en dat ziet er goed uit met twee kinderen naast elkaar met winterjassen ed.


28 december
De zijwielen voor Chevaro uit Spijkenisse zijn klaar. Het hele traject vanaf de aanvraag heeft lang geduurd, nu is het dan zover. Inmiddels is er voor zolang als het duurt geen sneeuw meer en kan hij gaan oefenen. In verkeersrood dit maal.



23 december
Het wordt rustiger met zijwielen en dan is er meer tijd om aan de Brompton onderdelen te werken. Vandaag kon ik een serie Brompton reparatiebrugen ophalen bij de poedercoater. Het model is weer verbeterd, nu met de mogelijkheid om de brug strak tegen het frame te trekken. Dat gebeurde altijd al met de demperbout, maar de demper is natuurlijk samendrukbaar en daardoor kan ook de brug nog iets bewegen. Dat is nu weer minder geworden. Een deel van deze serie is al weer verkocht, er zijn er nog enkele, maar in januari komt er nog meer.


17 december
In navolging van de vader van Marthe ontving ik van de vader van Moira ook een foto van een blije dochter. "Moira heeft nog steeds veel pret met haar fiets!", schrijft vader. Voor mij was het de eerste oma fiets waar ik zijwielen voor maakte afgelopen zomer. En wel een hele kleine oma fiets!.

En dan is het tijd om eens aan de begeesterde ambulant begeleiders van zoon Loek te denken. Het is tenslotte weer de tijd van de kerstpaketten. Met ons PGB zijn we werkgever van 3 dames die met Loek aktiviteiten ondernemen als zwemmen, wandelen en fietsen. Besloten om van het bij mij zo populaire Taxus hout kandelaars te draaien. Mooi hout, heel mooi en mooi werk!

Voordat ik wist dat het kandelaars moesten worden nog twee bijzettafeltjes gezaagd uit stukken berkenstam. Al met al een flinke vuilnisemmer vol met houtsnippers en de werkplaats onder het houtstof.


16 december
Na een lange voorbereiding en wachten op lagerbussen eindelijk aan de slag met een as voor het draaipunt van een Klein Mantra MTB. Links de nieuwe as in roestvaststaal en daarnaast de oude ingelopen as van aluminium. Het model iets aangepast om de kosten te drukken, functioneel is het niet anders. Waarom namaken? omdat nieuw niet meer geleverd kan worden door de importeur Trek Europe. Rond 5 uur wordt de werkplaats zo nu en dan de zoete inval met dit maal Stephan en Jop, beide mountainbiker in hart en nieren. Alhoewel Jop wel erg gek van siersmeden is geworden en dat gaat slecht op de MTB.


15 december
Terwijl Henk een bakfiets aan het bouwen is en ik zijwielen voor Chevaro uit Spijkenisse, is er ook even tijd voor gekkigheid. De foto is misschien wat klein, maar het is de bestikkering van de jongensfiets die inspireerde.


30 november
Even een paar weken terug in de tijd. Met de verhuizing naar de Kryptonweg maak ik van 3 werkplekken 1. Vandaag is de Bromptontelepenwerkplek aan de beurt. De draaibank is onmisbaar voor de pasbussen, maar die zal later volgen zoals je al hebt kunnen lezen hieronder. Aangezien het om een kleine verhuizing ging kon ik vandaag ook meteen twee Bromptons voorzien van een telescopisch verstelbare stuurpen. De fietsen zijn voor Kok Fietsen in Utrecht, vaste klant voor de Brompton verbeteringen. Sinds framenummer 300.000 of iets eerder zijn de stuurkolommen weer veranderd, de buiging zit lager, daardoor komt de zaagsnede helemaal bovenin ipv net boven het vergrendelnokje. Technisch en estetisch een verbetering voor de telepen-aanpassing, voor een standaard Brompton maakt het niets uit. Waarom Brompton het heeft gedaan? wie het weet mag het zeggen, maar laten we hopen dat het is om mij te helpen.



11 december
De sneeuw en het ijs op straat zijn gesmolten afgelopen nacht en dat betekent voor Marthe dat ze eindelijk de straat op kan met haar nieuwe fiets. 'Ze fietst er heel goed op en ze vindt het heel stoer, dus wij zijn ook blij!!', aldus de papa van Marthe. Kijk daar doe ik het voor, leuk he!

9 december
De laatste 50 kg aan draaibankonderdelen naar de werkplaats gereden. Hij staat nu klaar voor de arbeid op zijn plek. Met een oude werkplaatslamp erboven. Een van de vele antiquiteiten die ik 14 jaar geleden in Alphen aan de Rijn uit 'Machinefabriek de Rijnstreek' haalde. Deze oude fabriek werd gesloopt met een deel van de oude inventaris er nog in. De 'EERDER' letters in de werkplaats tegen de muur komen daar ook vandaan. Die letters vormde de naam op de gevel aan de kant van de Rijn.


8 december
Vandaag weer een memorabele dag, de draaibank is met de Cycles Maximus bakfiets verhuisd naar de werkplaats. De uitgeklede draaibank woog toch nog 170 kg, samen met de onderkasten ed had ik 248 kg in de Maximus (lijkt mee te vallen op de foto). Komt de totale combinatie met mezelf erbij op ongeveer 450 kg! (stevig fietsje) Beetje rustig aan over de be-ijsde straten en langzaam over de hobbels, voor de rest ging het soepel en zonder al te veel inspanning (met dank aan de electrische ondersteuning). Johan en buurman hebben goed geholpen, zonder hen stond de draaibank nog in het schuurtje van 2x2m. De takels waar ik eerder over schreef waren nu behulpzaam om de draaibank bovenop de onderkasten te zetten. Maar de haak die ik normaal aan de bagagedrager haak werd tijdens het proef hijsen volledig open gebogen. Deuk in het beton.


7 december
Mooie zijwielen voor Martha uit Langerak. Bij zo'n fleurige fiets is het extra leuk zijwielen maken.


6 december
Terug naar Spijkenisse, Batavus met zijwielen en kruksteun. Het was weer een uitdaging om de kettingkast op de juiste plaats uit te sparen.


4 december
De bakfietsen hebben het maar zwaar in de sneeuw, maar het is wel een mooi gezicht.

De motoren en accu's houden zich goed in de kou, maar af en toe pekel verwijderen is wel verstandig. Links de Crystalyte 409 motor in de bakfiets.nl en rechts de 5000 serie motor in de Cycles Maximus. En Roelanda met de kinderen in de bak 's ochtends al glibberend de straat uit, ze is gelukkig een ervaren bakfietsrijder.


2 december
Miniatuurtjes in de werkplaats.......


26 november 2010
Weer een week verder, zijwielen gebouwd en ook al weer terug gekregen van de poedercoater 2 straten verder (van Ommen, Uraniumweg). Zijwielen voor Spijkenisse klaar. En verder nog meer spullen verhuisd naar de werkplaats, veel opgeruimd en eindelijk weer visitekaartjes. Hieronder nieuwe foto's van de werkplaats binnen en buiten. Ik heb nu ook een deurbel! Ja, ik kan met hele gewone dingen blij zijn.


En nu ook een deurgreep, toch handiger dan de deur dicht trekken aan de klep van de brievenbus, bovendien had ik een plek nodig om de deurbel te monteren. En een leuke inkijk door het ronde raampje in de voordeur


Mocht je nog twijfelen of het de werkplaats is of de winkel....


En doe de deur maar open...stond dat allemaal in die oude garage?? jahaa...enne....de rest staat boven!

Een werkplaats voor fietsaanpassingen, maar er kan nog zoveel meer. Heerlijke plek! echt!

18 november 2010
De Bakfiets.nl van Roelanda snort weer tevreden (ja ook electrisch ondersteund). De versnellingsnaaf open gemaakt, een ingevreten lagercone weer zuiver geslepen en alle 5 versnellingen doen het nu weer. Nog even wat foto's van de werkplaats. De collage van oude fietsonderdelen (uit de oude werkplaats) heeft een plekje gekregen boven de voordeur.

En ik kan het niet laten om nog maar eens te laten zien hoe gezellig het op straat kon zijn voor de oude werkplaats. Nooit problemen mee gehad, leuk he!


16 november 2010
De bakfiets van Roelanda begint te kreunen en steunen, duidelijk dat daar wekelijks meer dan 100 km op weggetrapt worden. Maar eerst takels ophangen om de bakfiets de lucht in te kunnen krijgen. De zware takels kon ik net lang genoeg boven mijn hoofd houden om 1 van de 4 keilbouten van een moer te vorzien, wat een klus zeg! De achterbuurman van de Broodjescentrale kwam nog even kijken waar al die herrie nou toch vandaan komt, het was steenboor 14 mm in een boorhamer. En het is al zo gehorig, ik kan boven de tl buizen aan horen springen bij de naaste buurman. Electra aangelegd voor de takels, in de meterkast geprikt en het werkt. Dag voorbij, bakfiets nog niet aangeraakt.

15 november 2010
twee weken van opruimen en inrichten, bedrijfsmatige spullen van huis naar werkplaats verhuizen, wc aansluiten, verlengsnoeren uitrollen en verlichting ophangen zijn weer voorbij gegaan en een set zijwielen met kruksteun voor een klant uit Spijkenisse zijn klaar voor poedercoaten. De eerste opdracht in de nieuwe werkplaats, het werkte nog niet allemaal optimaal, maar zoveel ruimte om te werken en pauze te houden, zittend aan de eettafel, dat is toch wel heel luxe!


5 november 2010
Vandaag de overdracht van de oude werkplaats bij de notaris. Micha is de gelukkige. Nog een keer de oude werkplaats in volle glorie


1 november 2010
De zoektocht naar een geschikte en grotere ruimte voor de werkplaats begon in maart van dit jaar na een tip van een amersfoortse zijwielenklant. Ondanks dat de wat kleinere bedrijfsruimtes schaars zijn, zijn er toch een aantal voorbij gekomen sindsdien, maar geen was zonder problemen. Zelfst de ruimte die het een paar maanden lang leek te worden, ging op het laatste moment niet door. Maar alsof het zo had moeten zijn vond ik juist toen de ideale ruimte, goedkoper en groter, nieuwer en daardoor goed geisoleerd. Maar wel helemaal casco. Een aardig project dus om alle voorzieningen er in te maken. Maar daar hebben we de winter voor en de tijd tussen de opdrachten in. 22 oktober kreeg ik de sleutel, het inpakken van alle spulen in de oude garage kon beginnen. Ik heb 7 keer met een propvolle Cycles Maximus gereden en op zaterdag 3 keer met een grote gehuurde Mercedes bus. En dat kwam allemaal uit die kleine garagebox met bergvliering.

juli 2008
Hoera, het is zover, op 18 juli 2008 is 'Eerder Metaal en Rijwieltechniek' een officieel bedrijf geworden. Een moment waar ik lang naar heb uitgekeken. Ongeveer 10 jaar geleden tekende ik mijn eerste vouwfiets in Autocad, met als doel deze fiets te gaan of laten produceren en zo voor mezelf te beginnen in iets wat me al sinds mijn 15e jaar bezig houdt: FIETSEN. Het ontwerp werd behoorlijk afgekraakt door IDNl waar ik het ontwerp ter beoordeling had neergelegd. Te complex was het oordeel. Dan maar terug naar de basis, een fiets met een scharnier in het midden en heel erg simpel, maar wel met grote wielen en een slimmigheidje, het 'Eerder-concept'. Die naam heb ik in ere gehouden en nu is 'Eerder Metaal en Rijwieltechniek' dus eindelijk een feit met een nieuwe webadres (eerdermetaal.nl ipv rijwiel.net/eerder) en een aangepaste vormgeving

april 2008
Deze website is in januari 2005 opgezet als website over voornamelijk vouwfietsen. Aanleiding was de vouwfiets, 'Eerder' genoemd, die ik in de zomer van 1999 ontwierp en bouwde. Als werktuigbouwkundig ingenieur kreeg ik met het 'Eerder' prototype een baan als vouwfietsontwerper bij Sparta. Over de 'Eerder' en de 'Centerfold' vouwfiets die daaruit voortkwam meer op deze website. Inmiddels werkzaam bij 'Bikeshop Amersfoort' kwamen daar de afgelopen jaren de verhalen over de zelfbouw kruisframe-fiets, speciale onderdelen voor 'Brompton' vouwfietsen en op maat gemaakte zijwielen voor grotere kinderen bij. De zijwielen voor kinderen leidde weer tot zijwielen voor volwassenen met evenwichtsproblemen. Zo komt van het één het ander en blijven de projecten elkaar opvolgen. Helaas voor de internettende fietsliefhebber, de website loopt altijd achter, omdat ik bij voorkeur in de werkplaats sta.


 


          

Copyright by Vincent van Eerd, © 2004 ...
All rights reserved.